שיווק חנות וירטואלית – איך למכור לדור העתיד, דור ה- Z?
הם הדור הצעיר ביותר ונולדו היישר לתוך העולם הדיגיטלי, יש להם אופי וערכים ברורים והם רוצים לעצב גם את עולם הצרכנות בדמותם. לכן כאשר אתם חושבים על שיווק חנות וירטואלית אתם חייבים להכיר אותם כי הם רק גדלים ומתחזקים – הכירו את בני דור Z ואיך הם רוצים שתמכרו להם.
לאורך השנים הדור הצעיר תמיד שיחק תפקיד מרכזי בקביעת טרנדים וביצירת שינויים, הם כוח עוצמתי בהשפעה על אנשים בכל הגילאים וההכנסות, על הדרך בה הם צורכים ומתייחסים למותגים. כאשר אתם חושבים על שיווק חנות וירטואלית, אתם חייבים להתייחס לקול העולה והמתגבר של הדור החדש והצעיר הזה.
מי אתם דור Z?
הם נולדו בין נולדו מאמצע שנות ה- 90 ועד בערך 2010, היחידים והדור הראשון שנולד היישר לתוך העולם הדיגיטלי, מינקות הם כבר היו חשופים לאינטרנט ואחר כך לרשתות החברתיות ולמהפכה הסלולרית.
כבר ב- 2018 חלקם היחסי באוכלוסיה בארה"ב היה הגדול ביותר וכיום הוא אפילו גדול יותר
זהות לא מוגדרת – נוודי זהות
הם לא רוצים להגדיר את עצמם דרך רק אפשרות אחת אלא להתנסות בדרכים שונות להיות עצמם ולעצב את הזהות האינדיבידואלית לאורך הזמן.
הם תמיד מחוברים. הם מעריכים כל הזמן כמות עצומה של מידע והשפעות. עבורם הזהות הוא מקום לחוויות, לבדוק ולשינויים. מתעניינים יותר מדורות אחרים בזכויות אדם ובכל מה שקשור לגזענות ואתניות. הם פתוחים לקבלת השונה והאחר ושואפים לעולם שיהיה מורכב ומגוון שבו יש מקום לכולם להיות.
מכורים לתקשורת
בני דור זה הם מכילים מאד. הם לא מבחינים בין חברים שפגשו אונליים וחברים בעולם הפיזי. הם משייטים באופן קבוע בקהילות המקדמות את הערכים שלהם. הם מעריכים קהילות אונליים רק כי הם מאפשרים לאנשים מרקעים כלכליים שונים לתקשר סביב תחומי עניין משותפים. מבחינתם זה טבעי לחלוטין להיות שייך למספר קבוצות
אוהבים דיאלוג
הם מאמינים בחשיבות של דיאלוג ואמינים שזאת הדרך לפתור סכסוכים וזאת הדרך להביא שינוי, יקבלו דעות שונות ויעיריו אותם, פרגמטיים מאד, יקחו מה שנראה להם מתאים.
צורכים מידע, מנתחים ומחליטים
לבני דור זה כמות עצומה של מידע לרשותם, הם יותר פרגמטיים ואנליטים לגבי ההחלטות שלהם, הם יותר רוצים לדעת ולהבין מה קורה סביבם ולהיות בשליטה. לדור זה של לומדים עצמאיים יותר נוח ספיגת מידע אונליין מהגישות המסורתיות של לימוד.
הם חושבים שצריך לחסוך לעתיד ולחפש יציבות תעסוקתית כמשהו יותר חשוב ממשכורת. הם כבר מראים עדיפות להיות שכירים מאשר להיות עצמאיים או עובדים במשרה חלקית,
הצריכה החדשה
היות והם פרגמטים ואנליטיים, הם רוצים לקבל מידע לפני קבלת החלטת קניה. הם מנתחים לא רק מה שהם קונים אלא את הצריכה עצמה.
הצריכה קיבלה משמעות חדשה – לקבל גישה למוצר או שירות, לא בהכרח להיות הבעלים שלו. היות וגישה הפכה לצורה החדשה של צריכה, גישה בלתי מוגבלת לסחורות ושירותים יוצרת ערך. מוצרים הופכים לשירותים.
חברות יצרניות מסורתיות צריכות לשקול ליצור פלטפורמה של שירותים ומוצרים וחוויה המקבץ צרכנים או מקשר בינהם סביב מותג.
צריכה כביטוי לאינדיבידואל
הלב של דור Z הוא הרעיון של הפגנת זהות אינדיבידואלית. וצריכה הופכת להיות אמצעי של ביטוי עצמי, בניגוד לרעיון של קניית מותג על מנת להתאים לנורמות של קבוצות. הם רוצים לקבל מוצרים פרסונליים יותר וגם מוכנים לשלם יותר על מוצרים כאלו. הם רוצים לצרוך מוצרים בכל זמן ובכל מקום, הגבולות בין און ואוף ליין לא קיימים.
אתיקה וסביבה כערכים חשובים
יותר צרכנים מצפים ממותגים וחברות להביע עמדה – לבחור נושא חברתי ספציפי שמתחבר הגיונית למותג ולצרכנים שלו ולהגיד משהו ברור לגביו. בני דור זה מכירים את המותגים ואת האחריות שלהם. אם מותג מדבר על גיוון, אך זה לא קיים במוצרים שלהם, הניגוד הזה יהיה מורגש. הם מעדיפים לרכוש מוצרים מחברות שנראות להם אתיות. הם לא שוכחים סקנדלים או בעיות בנושא.
בני דור Z רוצים ללמוד על המקור של המוצרים אותם הם צורכים – היכן הם מיוצרים, ממה הם עשויים וכיצד. רבים מהם יסרבו לקנות מוצרים מחברות המקושרות לשערוריות בנושאים אלו.
חברת המחקר הנודעת, מקנזי, מסכמת את הנושאים המרכזיים בכל אחד מהדורות האחרונות
אסטרטגיות לשיווק לדור Z
אולי כבר התחלתם להבין "עם מי יש לכם עסק" (תרתי משמע) אז הנה עוד כמה המלצות איך להגיע ללבם של בני דור זה – שיווק חנות וירטואלית לדור Z:
למותג שלכם צריך להיות מטרה (והכוונה היא לא לעשות כסף…)
לבני דור זה אכפת מהעולם. הם מודעים לבעיות סביבה, פוליטיקה וכלכלה הם רוצים לחיות בעולם טוב יותר לכולם. והם יותר רציניים לגבי זה. ולכן מעדיפים מותגים וחברות ידידותיים לסביבה ובעלי אחריות חברתית שגם עושים דברים בהקשר זה.
המלצה מעשית – אמצו לכם ערכים ו/או קהילה (שאתם באמת מאמינים בהם) ומצאו דרך לתרום לחברה והעולם וכמובן, תקשרו זאת. ורק שתדעו שיבחנו אתכם לא רק לגבי מה אתם אומרים, אלא גם מה אתם עושים.
נעלי טום יצאו בקמפיין שעל כל זוג שקונים באתר הם תורמים זוג לילד נזקק. מותג התכשיטים KBH מדגיש מאד את הרגישות שלהם לסביבה ותרומתם לחברה והודיעו כי הם תורמים חלק מההכנסות שלכם ללמלחמה בסרטן השד.
ספרו את הסיפור שלכם
כדור שחוקר ורוצה להגיע אל האמת, בני דור Z רוצים להכיר אתכם, לדעת מי אתם כמותג/עסק ומה מיוחד בכם ומה יש לכם להציע להם שיכול לעניין אותם.
לכן לא רק שאתם לא צריכים לוותר על חלק ה"אודות" בחנות שלכם, אלא האריכו אותו. גם בתיאורי הפריט שלכם הוסיפו את הפאן האישי במוצר (אם רלוונטי) ספרו איך הוא נוצר, מה ההשראה שהוא מעורר בכם.
צרו נאמנות דרך אינטראקציה
ה- Zיים מראים פחות נכונות לשמור נאמנות למותג כלשהו וגם תוכנית נאמנות פחות מדברת אליהם, הדרך הטובה ליצור איתם יחסים היא דרך אינטראקציה משמעותית: צרו אירועים, משחקים ושתפו אותם באופן קבוע במה שקורה אצלכם.
המלצות מעשיות – האינסטגרם הוא אחד מכלי השיווק המרכזיים שלכם. העלו פוסטים וסטרויז רבים (ואיכותיים) על מה קורה אצלכם, שתפו את העוקבים שלכם, התייחסו לתגובות ועודדו אותם ליצור איתכם אינטראקציה קבועה.
לא אוהבים טקטיקות שיווק אגרסיביות
אל תנסו למכור להם כל הזמן, תנו להם ערך קודם כל, צרו איתם קשר אישי, אל תנסו למכור להם במסווה – הם גם סלחנים פחות לנסיונות מכירה מניפולטיביים, הם מצפים לחוויה אחרת אישית יותר, וחברות מתחילות להתייחס לאינטראקציה עם הקהל הצעיר כאחד מאמצעי השיווק החשובים ביותר.
מובייל דבר ראשון
אם תראו טלפון חוגה לחלק מבני דור זה, הם לא ידעו במה מדובר. הם נולדו ישירות לעידן הסמרטופונים הם נמצאים כל הזמן עם הסלולר שלהם, קוראים מיילים, מחפשים מידע וגם קונים – לכן אתם חייבים למקסם את החוויה שאתם מספקים בסלולר.
מה זאת החיה הזאת?? עשו ניסיון – הראו תמונה של טלפון חוגה לדור הצעיר ונראה אם הם ינחשו מה זה
רשתות חברתיות שונות – שימוש שונה
חשוב להבין כיצד בני דור זה משתמשים ברשתות החברתיות על מנת ליצור ולצרוך את התוכן הנכון שיתחבר אליהם, הם משתמשים ברשתות החברתיות לפעולות שונות:
הם מראים את העצמי שלהם באינסטגרם, משתפים רגעים אמיתיים בסנאפ צאט, צורכים חדשות בטוויטר, מחפשים מידע בפייסבוק.
כשבראש הרשתות החברתיות הפופלרית והכי מעוררת מעורבות – ניצבת אינסטגרם, היא הגם רשת הפופלריות ביותר לגלות מותגים.
הם די חסכנים
"המבוגרים" שבינהם בודקים את חשבון הבנק שלהם באופן קבוע, הם אוהבים לקנות בסיילים, חושבים שצריכה רבה מזהמת ואוהבים יד שניה, מוכנים לגור עם ההורים על מנת לחסוך לעתיד.
לכן כאשר אתם רוצים למכור להם, הציעו להם הנחות, מבצעים, משלוחים חינם, הדגישו את הכדאיות במוצרים שלכם (נשארים לאורך זמן, VALUE FOR MONEY) הם הרי בודקים אונליין הרבה פעמים לפני שהם קונים, אז אם אתם לא תציעו מבצע, הם יקנו אצל המתחרה שלכם.
שכחו מהפייסבוק והתרכזו באינסטגרם
הצעירים חושבים שפייסבוק זה לאנשים מבוגרים ("ההורים שלי בפייסבוק" הם אומרים) אם אתם באמת רוצים להגיע לקהל הצעיר, התמקדו בערוצים אחרים פופלריים יותר כמו הואינסטגרם. אל תשכחו כי מדובר בקהל צעיר עם שפה וסלנג משלהם ואתם חייבים להתייחס לזה.
הדגישו את החשיבות של פרטיות
הם נחושים לשמור על הפרטיות שלהם ולכן כאשר אתם רוצים לאסוף מידע מהם, חשוב להדגיש את השקיפות ולהבליט שתשמרו את המידע שימסרו בטוח.
צרו שיתופי פעולה עם משפיעני מיקרו
שיווק משפיענים הוא דרך עוצמתית לבנות את המותג והעסק שלכם. רבים מהם מתייחסים למשפיען כמו משהו קרוב והמלצה שלו שוות ערך לעיתים להמלצת חבר או בן משפחה לכן מומלץ מאד ליצור שיתופי פעולה שונים עם משפינים בתחום שלכם. זה עובד מעולה במיוחד באינסטגרם.
גשו ישר לעניין
לדור זה "פתיל קצר" – היכולת שלהם לתת תשומת לב היא קצרה, באזור ה- 8 שניות. לכן כאשר אתם רוצים לשווק להם, כל שניה חשובה, יש פחות זמן לתפוס את תשומת הלב שלהם ואתם רוצים לוודא שאתם משתמשים בזמן בזהירות. משווקים צריכים ליצור תוכן קצר ומעניין.
היו מוכנים לקבל מהם ביקורת
הם לא מפחדים להגיד למה הם חושבים, ואם צריך הם גם יגידו לכם כם שאתם נוראיים. לטוב ולרע הם יספרו את זה ברשתות החברתיות, לכן חשוב להיות פתוחים לביקורת
לסיכום
שיווק חנות וירטואלית הוא עניין מורכב. ואלא אם אתם מוכרים מוצרים המיועדים בלעדית למבוגרים ולדור השלישי, אתם חייבים להתייחס לדור החדש, ההולך וגדל, של צרכנים – להבין מה מניע אותם, מה הם מחפשים וכיצד עליהם לעשות את ההתאמות הנכונות כדי להגיע אל ליבם וכיסם.
נושאים נוספים שיכולים לעניין אתכם:
כל ערוצי השיווק הדיגיטלי לחנות וירטואלית
שיווק חנות וירטואלית – איך לבנות תוכנית שיווקית
עיצוב חנות וירטואלית – הדברים שאתם חייבים בעמוד הבית