למה חנויות וירטואליות נכשלות – בעיות כספים וניהול
כשיותר ויותר צרכנים קונים אונליין, יש יותר ויותר אנשים שרוצים למכור אונליין, ואכן החנויות הוירטואליות צצות כמו פטריות אחר הגשם בכל תחום, אך לצער רבים מבעלי החנויות, הרבה מהן לא ישרדו. לפי מחקרים שנעשו בארה"ב מעל 80% (!!!!!) מהחנויות יכשלו אחרי כ- 4 חודשי פעילות בלבד. למה זה קורה? למה חנויות וירטואליות נכשלות ובאחוזים כה גבוהים? הנה הסיבות הקשורות לניהול וכספים, פוסט שני בסדרה.
יש סיבות רבות אפשריות לכשלון חנות וירטואלית, לעיתים זה מתחיל בתפיסות בעייתיות של היזמ/ים. בהרבה מקרים אפשר למצוא סיבות הקשורות לכספים ולניהול לא נכון של החנות. הנה כמה מהסיבות המרכזיות:
בעיות כספים
בגוף הדם מעביר לתאים ולאיברים את החמצן החיוני להמשך פעולה , ובעסק/חנות הכספים מועברים לכל האספקטים הדרושים להמשך הפעולה (פרסום, שיווק, ניהול, שירות לקוחות, סחורה, שילוח וכו). וכמו שבגוף, כאשר הדם מפסיק לזרום, חיים לא יכולים להתקיים, כך בעסק, ללא כסף, אין אפשרות להמשיך להתקיים. לכן כאשר מתחילות בעיות בניהול הכספים והן לא מטופלות בדחיפות רבה, מהן עלולות להביא לסגירת שערי החנות תוך זמן קצר יחסית,
חוסר השקעה אמיתי – כפי שכתבתי, חנות וירטואלית היא לא אתר, זה עסק שמצריך השקעה של כסף בפעילות השוטפת ובהרבה תחומים. אנחנו הישראלים אוהבים לחסוך בכל דבר ורוצים את הכי טוב אבל בחינם, לצער רבים זה פשוט לא עובד. חנות וירטואלית מצריכה השקעה רבה של כספים לאורך כל אורך החיים שלה. אם אין לכם את היכולת להשקיע (מכספכם או של משקיע חיצוני) עדיף לוותר.
ניהול כלכלי בעייתי ואין תזרים מזומנים – הניהול הפיננסי הוא הלב של עסק – אין כסף = אין עסק. פרסום, ניהול, אחסון, מלאי – כל הדברים האלה עולים כסף, אם ההוצאות שלכם עולות על ההכנסות ואין לכם כסף בקופה – אף עסק לא יכול לפעול לאורך זמן.
אין חלוקת משאבים ותוכנית פיננסית – פגשתי כמה בעלי חנויות שהשקיעו כספים רבים בבניית החנות, בצילומים הכי טובים, ובקול תרועה רמה השיקו אותה, אך אז התברר שלא נשאר להם כסף לשיווק, לרכישת עוד מלאי ולטפל בלקוחות. הדבר הראשון שחייבים לעשות זה תוכנית עסקית/פיננסית (ולעדכן אותה כל כמה זמן) ולהבין כמה כסף תוציאו עבור כל סעיף חשוב וכך תוכלו לתכנן את ההוצאות.
ניהול
חנות מצליחה לא יכולה להתקיים ללא ניהול מוקפד המתייחס לכל ההבטים החיוניים של תפעול החנות
חוסר תגובה למגמות בשוק ולעולם המשתנה – עוד סיבה מרכזית וחשובה ביותר שבגינה הרבה מאד חנויות (ועסקים בכלל) סוגרים את שעריהן וזה משפיע על הקטנים והגדולים באותה מידה: ויקטוריה סיקרט, ענקית ההלבשה התחתונה, מציגה ירידה מתמשכת במכירות ורק לאחרונה ביטלה את התצוגה השנתית הכה מפורסמת שלה – נראה כי רק לאחרונה הם הבינו שנשים צריכות מגוון רחב יותר של מידות וגדולות הזמן יגיד אם הצליחו שם להתגבר על חוסר המענה והתגובה לשינויים במודל הגוף הנשי. ואכן העולם משתנה כל הזמן, נוספות טכנולוגיות חדשות, מגמות מקומיות ובינלאומיות, דור ה- Z אוהב , מעריך וקונה דברים אחרים מדור ה- Y וה-X ואם אתם לא נמצאים עם היד על הדופק, מתעדכנים ובודקים, כנראה שהחנות שלכם לא תשרוד לאורך זמן.
ניהול מלאי בעייתי – ניהול מלאי הוא דבר לא פשוט וטריקי, תמיד רוצים להמנע ממצב של חוסרים ואיבוד מכירות בשל כך, אך אם מזמינים יותר מידי עלולים להתקע עם עודפים שעולים הרבה כסף. לכן חשוב מאד לדעת בדיוק את רמות המלאי, מה נמכר ומה לא, להזמין את המוצרים הנכונים בזמן וליצור מבצעים להפטר ממלאים. וכשלא מנהלים את המלאי נכון ולאורך זמן, זה יוצר "חור" כפול בתזרים המזומנים: פעם ראשונה שמאבדים מכירות בשל חוסרים ובפעם השניה כאשר נתקעים עם הרבה סחורה שלא נמכרת ולאורך זמן זה פשוט לא יכול לעבוד.
חוסר סבלנות – בניית חנות היא תהליך איטי (ולעיתים מייגע) ואצל הרבה יש רגע בו הם מאבדים את הסבלנות ומעלים את החנות לאוויר לא שלמה (לא העלות את כל המוצרים ו/או אין תמונות לכולם, חסר תקנון, מדיניות משלוחים ועוד) ואז גם רוצים מכירות והרבה מאד ואם זה לא קורה, חלק מתחילים להבין שזה עסק רציני ולא בשבילהם וסוגרים את החנות, חלק ממשיכים בכיוון לא מסודר ואז לאחר זמן סוגרים וחלק מבינים שזה תהליך, מתפכחים ומתחילים לעבוד מסודר ובאופן מתודי. לבנות חנות לוקח הרבה זמן, והיא לא הופכת להצלחה בין לילה, זה תהליך שיכול להיות גם ארוך שחייבים להבין ולהערך לכך.
חוסר מענה ושירות ללקוחות – טיפול בלקוחות (שאלות, בעיות, החזרות, זיכויים, משלוחים וכו) הם חלק בלתי נפרד מהחנות שלכם וחייב שיהיה לכם שירות כזה, וחשוב וכדאי שיהיה יעיל, אדיב, מהיר וטוב. אם לא תתייחסו ללקוחות שלכם לאורך זמן – פשוט לא יהיו לכם.
בחירה לא נכונה של מוצרים למכירה – לא נשנה אם בחרתם מוצרים שרק אתם אוהבים ולא הלקוחות, או כאלו שאין להם שוק, או שהשוק קטן מידי, או שמחירים גבוהים מדי וכו – השורה התחתונה לא עשיתם בדיקות מקדימות ואתם תקועים עם מוצרים שאף אחד לא קונה.
ולסיכום – תנאיים הכרחיים להמשך פעילותה של כל חנות (ועסק) הם עבודה מסודרת ומתוכננת ועירנות מתמדת הכוללת בדיקה קפדנית ומתמשכת פנימה והחוצה. פנימה עם התבוננות אל תוכך נבכי הפעילות של החנות על כל האספקטים השונים שלה והחוצה – מה קורה בעולם מסביב בכלל ובתחום שלכם בפרט. אז אם אתם חושבים על הקמת חנות וירטואלית ויודעים שאתם לא מהסוג הקפדן והבודק, יתכן וההרפתקאה הזאת פחות מתאימה לכם.