קידום חנות וירטואלית – הבעיות השיווקיות שעלולות להביא לכשלון החנות שלכם
אם אתם מקימים חנות וירטואלית או שכבר יש לכם אחת, ואין לכם תוכנית שיווקית ו/או לא
הקצאתם לכך תקציב מיוחד, אתם בבעיה וגדולה. קידום חנות וירטואלית היא כמעט הדרך היחידה להביא לקוחות אל החנות שלכם, אך עדיין רבים לא ממש משקיעים בזה. הנה כמה
בעיות שיווקיות שעלולות להביא לכשלון החנות שלכם
קידום חנות וירטואלית הוא הכרחי להבאת לקוחות חדשים ולשמירת הקיימים, אך בעיות שיווקיות הן אחת הסיבות המרכזיות לכשלון החנות. אמנם לא כל הסיבות הן הגורמות הישירות לכשלון החנות, אך הצטברותן וחוסר טיפול מיידי בהן, בהחלט עלול להביא לסיום עצוב.
אין תוכנית שיווקית מסודרת – אחת מהסיבות הנפוצות והמרכזיות לכשלון החנות. כפי שכתבתי, הלקוחות לא באים, חייבים להביא אותם כל הזמן, כל עוד החנות קיימת – וזה אומר פעילות שיווקית מותאמת, מושקעת, מאומצת קבועה ומתמשכת. כאשר אין תוכנית מסודרת המגדירה מטרות, יעדים ופעולות, יהיה לכם מאד קשה לפעול לאורך זמן.
לא מתייחסים ברצינות לעוצמת התחרות – עוד אחת מהסיבות המרכזיות לכשלון הרבה חנויות. אין תחום שאין בו מתחרים ואין תחום שאין בו מתחרים חזקים, גדולים בעלי נתח שוק גדול ועוצמה ואם אתם לא בודקים כל הזמן מה קורה בסביבה העסקית שלכם, מה המתחרים שלכם עושים ומגיבים בהתאם – אתם בבעיה מאד מאד מאד גדולה.
"A lot of times people don't know what they want until you show it to them"
Steve Jobs
לא מבדלים את עצמכם מהמתחרים – אם לא יצרתם הצעת מכירה ייחודית, ואתם נראים ומתנהגים בדיוק כמו המתחרה/ים שלכם ומוכרים את אותם מוצרים, למה שלקוחות יעדיפו לקנות אצלכם? (אף עסק לא יכול להיות הכי זול לאורך זמן) יש דרכים רבות ושונות ליצור בידול ואתם חייבים ליצור הצעה ייחודית ולהדגיש אותה בכל מקום אפשרי.
חוסר פעילות שיווקית – המשוואה היא : שיווק = לקוחות = כסף = המשך קיום. אם אתם לא משווקים את החנות שלכם, אנשים פשוט לא ידעו על קיומה. שיווק עולה כסף ולא מעט וכשאין הרבה הכנסות, זה כסף שקשה להוציא אך פשוט אי אפשר להתקיים בלי. זה כואב להוציא כסף שאין הרבה, אך כואב יותר לסגור חנות לאחר שהשקעתם בה הרבה.
In a crowded marketplace, fitting in is a failure. In a busy marketplace, not standing" "out is the same as being invisible
Seth Godin
רוצים להיות גם וגם – הרבה בעלי חנויות רוצים למכור גם מוצרים עממיים וגם יוקרתיים, גם זולים וגם יקרים, לתפוס את כל הלקוחות, אלה שיש להם הרבה כסף ואלו שפחות – לצער כולנו, זה לא עובד כך. האם הייתם קונים פריט באלפי שקלים בחנות שרוב הפריטים בה עולים 100 ש"ח? ולהפך, האם הייתם נכנסים לחנות שרוב הפריטים עולים אלפי שקלים בציפיה למצוא משהו ב- 100 ש"ח? סביר מאד להניח שלא. החנות שלכם חייבת מיצוב ברור (עם מחירים ברמה דומה) עם קהל מטרה מוגדר. היא לא מרקט פלייס (אמזון/איביי/אטסי) שאפשר לקנות בה הכל. השורה התחתונה – תפסת מרובה = לא תפסת.
חוסר נוכחות במנועי החיפוש – אנשים שרוצים לקנות מוצר כלשהו עושים חיפוש בד"כ בגוגל, מקבלים מספר תוצאות ואז לוחצים על הקישורים שנראים להם הכי רלוונטיים. אם אתם לא מופיעים בתוצאות החיפוש – יהיה מאד קשה להגיע אליכם (וההמשך כבר מובן).
מומלץ מאד להתחיל לעבוד עם אנשי קידום בגוגל עוד בשלב בניית החנות, כך שהמבנה יהיה ידידותי לגוגל וכל התוכן שיתווסף יהיה עשיר במילות מפתח רלוונטיות שיעזרו לכם ליצור את הנוכחות הכה חשובה.
שימוש לא נכון (או אי שימוש) ברשתות חברתיות – אם אתם לא שם, אתם (כנראה) לא קיימים (לפחות בתחומים מסויימים). הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק ואינסטגרם, מאפשרות לכם קשר רצוף עם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים, נראות ונוכחות אונליין, מראה עד כמה אתם מעודכנים ומעורים בתעשיה שלכם ועד כמה אתם מובילים בתחום. ומעבר ל"סתם" נוכחות – הרשתות מהוות היום גם ערוצי מכירה והלקוחות שלכם בהחלט מצפים מכם להיות שם והעלות תכנים מעניינים ואיכותיים. אם לא תהיו, המתחרים שלכם מאד ישמחו לעוד קהל ולקוחות.
"The goal of Social Media is to turn a customer into volunteer marketing army"
Jay Bear
אין תכנים מקצועיים ומצוינים – בעולם בו תוכן הוא המלך, אם אתם לא משקיעים בתוכן איכותי, אתם מפספסים בגדול. תוכן איכותי ומושקע הוא אחד האמצעים שלכם להבדיל אתכם מהאחרים, להראות כמה אתם מומחים בתחום, כמה אתם משקיעים בלקוחות שלכם וגם (וחשוב לא פחות) מעולה לקידום החנות שלכם במנועי החיפוש. ללא תוכן, החנות שלכם תראה ריקה מתוכן (גם תרתי משמע). אמנם לא סיבה מרכזית לכשלון, אך יכול בהחלט להשפיע.
אין מבצעים ופעילויות לקידום המכירות – יש מספר קטן ביותר של מותגי על שלא עושים מבצעים, כל השאר כן. וגם אתם צריכים לעשות במיוחד בתקופות חגים וסופי עונה. הלקוחות מצפים לזה ומחפשים את זה ואם אתם לא תעשו הם ילכו למתחרים שלכם שכן עושים.
תמחור לא תואם – תמחור הוא חלק בלתי נפרד לא רק מהרווחיות, אלא גם אסטרטגיה שיווקית. אך אם אתם רוצים למכור במחירים גבוהים – אתם חייבים ל"ספק את הסחורה" .אם אין התאמה בין איכות המוצרים (איכות נמוכה – בינונית) שלכם למיצוב ולמחיר (גבוה), אולי תצליחו ליצור מכירות פה ושם – אך תקבלו גם הרבה החזרות, ביקורות שליליות ותאבדו לקוחות והסוף ידוע מראש. אל תחשבו שהלקוחות פריירים, שהם לא יבינו ולא ישימו לב.
חוסר הבנה והתייחסות למשפך השיווקי/תהליך הרכישה/מסע הלקוח – הרבה מהלקוחות לא נכנסים לאתר שהם לא מכירים ומייד
רוכשים, במיוחד אם אתם מוכרים מוצרים יקרים ו/או טכנולוגים שבדרך כלל מלווים בבדיקת השוק, מחירים והמלצות. בהרבה מקרים תהליך הרכישה הוא ארוך יותר, ועליכם לפעול ליצור פעילויות שיווקיות לאורך כל תהליך הרכישה על מנת ל"סגור את העסקה בסוף. אם אתם הקמפיינים שלכם (בהנחה שאתם אכן עושים) אינם משוכללים וכוללים רימרקטינג, הוספה לרשימת תפוצה, מעקב לידים – אתם מפספסים המון לקוחות ורכישות. אתם חייבים להבין איך הלקוח הממוצע שלכם רוכש מוצרים כמו שלכם ולהתאים את המאמצים השיווקיים אל התהליך.
לסיכומו של עניין – אם אתם רוצים שהחנות שלכם תצליח, אתם חייבים:
* להשקיע בשיווק
* לעבוד מסודר ולפי תוכנית
* לעקוב כל הזמן אחרי המתחרים שלכם ועל המגמות בתחום בו אתם פעילים ולהגיב לשינויים.
* ליצור מיצוב מדויק ולהתאים הן את המוצרים והן את המחירים אליו.
* להבדיל את עצמכם מהמתחרים וליצור הצעת מכירה ייחודית
* ליצור תכנים מצוניים ובאופן שוטף
ואם הידע השיווקי שלכם מוגבל, אבל אתם בהחלט רוצים שהחנות שלכם תצליח – כדאי שתפנו לגורם מקצועי שיוכל לתת לכם מענה מותאם לצרכים שלכם.
מומלץ מאד לקרוא עוד בנושא
מה הן הבעיות התפיסתיות ובעיות הכספיות והניהוליות שעלולות להביא לכשלון החנות הוירטואלית שלכם